Originaria de Islandia, la talentosa soprano Dísella Lárusdóttir esta considerada en la actualidad como uno de los valores líricos mas prometedores surgidos en su país. Egresada del conservatorio British Royal School of Music’s Singing School en Reykjavík, comenzó su carrera como cantante de música pop para después dedicarse de lleno al canto clásico. Llamo la atención a raíz de haber sido ser finalista en la edición 2007 del concurso Metropolitan National Council Auditions, que organiza anualmente el Metropolitan de Nueva York, participación por la que fue contratada por dicho teatro para el papel de Miss Schlesen de la opera Satyagraha de Phillip Glass. Además fue finalista de la edición 2006 del concurso Loren L. Zachary en Los Ángeles, ganadora del concurso Astral Artists National Auditions, asociación que organizó el recital que marcó su debut en Nueva York, y semi finalista de Operalia de Plácido Domingo realizado en Valencia, España. Se ha presentado en recital en el Merkin Concert Hall de Nueva York, y ha sido solista con la Orquesta Sinfónica de Islandia, la Orquesta de Filadelfia dirigida por Christoph Eschenbach, entre otras, y ha interpretando los papeles de Ännchen en Der Freischütz con la New Jersey Concert Opera, y los de Zerlina en Don Giovanni y Gretel en Hänsel und Gretel con la Vermont Barre Opera Theater. Recientemente debutó con la Compañía de Opera de Islandia en el papel de Adina en L’Elisir d’Amore. Dísella no es solo una guapa cantante sino una persona sensible, simpática e inteligente, como quedo de manifiesto en esta entrevista, que nos permite conocer más sobre sus inicios y su carrera en el canto.
Ramón Jacques
Ramón Jacques
Como islandesa ¿Qué podrías contarnos acerca de tu patria?
¡Islandia es un país hermoso! Estamos pasando por un periodo difícil pero esperamos encontrar un balance muy pronto. Yo amo este país, ya que tenemos inviernos muy fríos y oscuros pero a la vez brillantes y hermosos veranos. Amo cada circunstancia extrema.
¿Qué fue lo que te atrajo a hacer una carrera en el canto?
En realidad no estoy segura. Quizás se pueda decir que de alguna forma me encontré con esto. Mi padre en un trompetista profesional, y de hecho el fue quien me advirtió que no me convirtiera en cantante (risas). A pesar de aquella advertencia, fue también el quien me dijo que yo tenia una buena voz y que podría convertirme en una buena cantante. Un día, después de haber concluido la universidad, levanté el teléfono y llame a la Escuela de Canto de Reykjavik. Al día de hoy no estoy aun segura que fue lo que me hizo llamar, pero estoy contenta de haberlo hecho. Me adicionaron y fui aceptada, y a partir de ese momento no había marcha atrás para mí.
Te iniciaste como cantante de pop en Islandia, ¿Como se dio tu transición hacia la opera?
Después de inscribirme en la Escuela de Canto de Reykjavik comenzaron a llegarme ofertas para cantar música pop. Me divertí muchísimo haciendo eso y también aprendí mucho durante ese periodo. Además de que me pagaban por ello (sonríe). Sin embargo, yo continuaba cantando música clásica a la par de la música pop, y cuando concluí en la Escuela de Canto, sabía que necesitaba más preparación en este campo, así que continúe con un posgrado de interpretación vocal. Mientras aprendía el estilo de canto clásico mas lo amaba, y aunque cantar música pop puede ser algo divertido, descubrí que cantar música clásica me permite dar mucho mas, y la vez recibir algo de la música.
¿Hoy en día como describirías tu voz y cual es el repertorio que estas cantando?
Bueno, creo que soy una soprano lírica con coloratura. My actual repertorio incluye papeles como: Sophie en Der Rosenkavalier de Strauss, Anne Truelove en The Rake's Progress de Stravinsky, Giulietta en I Capuleti e i Montecchi de Bellini, Marie en La fille du Regiment de Donizetti, Annchen de Der Freischutz de Weber, Pamina en Die Zauberflote y Susanna en La Nozze di Fígaro de Mozart, Gretel en Hansel und Gretel de Humperdinck, y por supuesto Adina en l'Elisir d'Amore.
Adina, por cierto, fue el papel de tu reciente debut con la Opera de Islandia. ¿Cómo fue ese debut con la compañía de opera de tu país?
Todo ese tiempo fue maravilloso, y ¡todo el evento completo! Fue un placer colaborar con todos los que estuvieron involucrados en esa opera, el director musical, el de escena, y el elenco. Ese trabajo fue verdaderamente divertido de inicio a fin.
A alguien que nunca ha escuchado tu voz, ¿En que pieza le recomendarías escucharte cantar?
Yo diría el Concierto para soprano coloratura de Reinhold Glière, o en un escenario de opera, diría con Sophie en Der Rosenkavalier, Giulietta en I Capuleti e i Montecchi, o Adina en L'Elisir d'Amore. (sonríe)
Un logro importante en tu carrera ha sido el haber participado en la edición 2007 del concurso Metropolitan Opera National Council Audition, del Met de Nueva York ¿Qué ha significado esta participación en tu carrera?
¡Ha sido muy importante! Primero, cuando me inscribí para ese concurso no pensé que en realidad estaba lista para participar porque me sentía como una principiante y que necesitaba mas experiencia sobre un escenario de opera (y mas confianza) antes de cantar frente a alguien asociado al Met. Pero como estaba llegando a una edad en la que mas adelante no me permitiría hacerlo, pensé que debería intentarlo para al menos obtener alguna retroalimentación. Nunca espere llegar tan lejos en el concurso, o para tal caso, ser contratada por el Met al año siguiente. Estoy increíblemente agradecida por la experiencia que saque de este concurso ya que tuve que entrar inmediatamente por el lado más hondo de la piscina y aprendí mucho sobre mí en el proceso.
¿Quién ha ejercido la influencia o te ha alentado de la manera mas positiva en tu carrera?
La lista podría ser muy larga, incluyendo a todos y todo, desde mis maestros hasta los concursos en los que he participado al día de hoy, pero creo que debo reconocer especialmente a mi papa ya que el es la razón de que yo este aquí y es el fuerza dentro de mi que me impulsa a llegar mas lejos. Es por medio de el que aprendí a amar tanto la música y es esa alegría la cosa más importante de recordar.
¿Cuál es el momento que mas atesoras sobre un escenario?
Cuando estoy cantando una pieza muy emotiva y llega un breve silencio. Me encanta cuando puedo sentir que el publico esta ahí conmigo durante ese silencio y en ese instante, cuando un quieto y absoluto silencio cae sobre la sala. Es un momento muy fuerte entre el intérprete y el público.
¿Encuentras inspiración, admiras o buscas emular a algún cantante del pasado o del presente?
Admiro a muchos cantantes, pero no trato de emular a ningún. Crecí escuchando principalmente música orquestal y no esta entonces particularmente aficionada la opera. Pero recuerdo que eso cambio inmediatamente cuando escuche por primera vez cantar a Renée Fleming. Ella me afino el oido para el canto clásico y por primera vez quise escuchar más, y aprendí que el canto clásico no tiene que ser solo fuerte o vibrante, sino que puede ser suave y delicado también. No se porque no había escuchado esto antes, aunque me imagino que fue porque nunca le había dado una oportunidad, pero desde entonces, ¡sencillamente amo a Renée Fleming! Pero hay una lista interminable de otros cantantes que admiro como: Natalie Dessay, Dmitry Hvorostovsky, Joan Sutherland, Kiri Te Kanawa, Plácido Domingo, Anna Moffo, Luciano Pavarotti, Barbara Bonney, Diana Damrau, Karita Mattila, Dawn Upshaw, Elīna Garanča, todos conocemos sus nombres y la lista continua.
La lista podría ser muy larga, incluyendo a todos y todo, desde mis maestros hasta los concursos en los que he participado al día de hoy, pero creo que debo reconocer especialmente a mi papa ya que el es la razón de que yo este aquí y es el fuerza dentro de mi que me impulsa a llegar mas lejos. Es por medio de el que aprendí a amar tanto la música y es esa alegría la cosa más importante de recordar.
¿Cuál es el momento que mas atesoras sobre un escenario?
Cuando estoy cantando una pieza muy emotiva y llega un breve silencio. Me encanta cuando puedo sentir que el publico esta ahí conmigo durante ese silencio y en ese instante, cuando un quieto y absoluto silencio cae sobre la sala. Es un momento muy fuerte entre el intérprete y el público.
¿Encuentras inspiración, admiras o buscas emular a algún cantante del pasado o del presente?
Admiro a muchos cantantes, pero no trato de emular a ningún. Crecí escuchando principalmente música orquestal y no esta entonces particularmente aficionada la opera. Pero recuerdo que eso cambio inmediatamente cuando escuche por primera vez cantar a Renée Fleming. Ella me afino el oido para el canto clásico y por primera vez quise escuchar más, y aprendí que el canto clásico no tiene que ser solo fuerte o vibrante, sino que puede ser suave y delicado también. No se porque no había escuchado esto antes, aunque me imagino que fue porque nunca le había dado una oportunidad, pero desde entonces, ¡sencillamente amo a Renée Fleming! Pero hay una lista interminable de otros cantantes que admiro como: Natalie Dessay, Dmitry Hvorostovsky, Joan Sutherland, Kiri Te Kanawa, Plácido Domingo, Anna Moffo, Luciano Pavarotti, Barbara Bonney, Diana Damrau, Karita Mattila, Dawn Upshaw, Elīna Garanča, todos conocemos sus nombres y la lista continua.
¿Qué te espera en el futuro y que papeles te ves cantando o desearías cantar?
Actualmente estoy trabajando con la obra Luonnotar de Sibelius, una de mis piezas favoritas de siempre. La voy a interpretar a inicios del próximo año en el Kimmel Center de Filadelfia en Estados Unidos. El personaje que desearía cantar muy pronto es el de Elvira de I Puritani. La música es tan hermosa y no veo el día de interpretarlo.
Actualmente estoy trabajando con la obra Luonnotar de Sibelius, una de mis piezas favoritas de siempre. La voy a interpretar a inicios del próximo año en el Kimmel Center de Filadelfia en Estados Unidos. El personaje que desearía cantar muy pronto es el de Elvira de I Puritani. La música es tan hermosa y no veo el día de interpretarlo.
ENGLISH VERSION
Originally from Iceland Dísella Lárusdóttir is a talented soprano who first caught the attention of the media as a pop singer in his native country and then as a classical singer after participating in 2007 in the Metropolitan National Council Auditions in New York, for which she was hired for the role of Miss Schlesen in the opera Satyagraha by Phillip Glass. A graduate of the British Royal School of Music’s Singing School of Reykjavík, Dísella is also a prizewinner in the 2006 Loren L. Zachary Society National Vocal Competition for Young Opera Singers in Los Angeles, a semi-finalist in Plácido Domingo’s World Opera Competition, Operalia in Valencia, Spain, and a winner of the 2006 Astral Artists National Auditions. Her New York Recital Debut was presented by Astral Artists. She has been a guest artist with the Philadelphia Orchestra conducted by Christoph Eschenbach and the Symphony Orchestra of Iceland. On stage she has sung the roles of Ännchen en Der Freischütz with New Jersey Concert Opera, and Zerlina in Don Giovanni and Gretel in Hänsel und Gretel with Vermont’s Barre Opera Theater. Recently she made her debut with the The Icelandic Opera singing the role of Adina in Donizetti’s L’Elisir d’Amore. Besides being a beautiful and gifted soprano, Dísella is also an insightful and sensitive woman who in this interview allows us to discover more about her fruitful career.
As an Icelander, What can you say about your homeland?
Iceland is a beautiful country - we are having a rough time at the moment, but hopefully we will gain back some balance soon. I love it here, we have some very cold and dark winters but then we get bright, beautiful summers too - I love each extreme circumstance.
What attracted you to pursue a career as a singer?
I am not really sure but I guess you can say that I sort of fell into it - my father was a professional trumpet-player and he had in fact warned me to never become a musician (laughs). Despite his warning, he is also the one who told me that I had a really good voice and that I could become a good singer! Then one day, after I had finished college I picked up the phone and dialed the number for the Singing School of Reykjavik. Until this day, I am still not sure what made me do it, but I'm glad I did. I received an audition and was then accepted, and there was no turning back from there.
I am not really sure but I guess you can say that I sort of fell into it - my father was a professional trumpet-player and he had in fact warned me to never become a musician (laughs). Despite his warning, he is also the one who told me that I had a really good voice and that I could become a good singer! Then one day, after I had finished college I picked up the phone and dialed the number for the Singing School of Reykjavik. Until this day, I am still not sure what made me do it, but I'm glad I did. I received an audition and was then accepted, and there was no turning back from there.
How did you decide to make the transition from a pop-singer to an operatic soprano?
After I had enrolled in the Singing School of Reykjavik I started getting offers to perform as a pop-singer. I had a blast doing that, and I also learned a lot in the process (plus this was paying my bills) (smiles). But I was always still singing classical music alongside pop music. When I finished the Singing School, I knew that I wanted to get more education in this field and so I went to Graduate school as a voice performance major. The more I learned to use the classical style the more I loved it. Though singing pop music can be a lot of fun, I find that singing Classical Music allows me to give so much more, while simultaneously getting something back from the music.
After I had enrolled in the Singing School of Reykjavik I started getting offers to perform as a pop-singer. I had a blast doing that, and I also learned a lot in the process (plus this was paying my bills) (smiles). But I was always still singing classical music alongside pop music. When I finished the Singing School, I knew that I wanted to get more education in this field and so I went to Graduate school as a voice performance major. The more I learned to use the classical style the more I loved it. Though singing pop music can be a lot of fun, I find that singing Classical Music allows me to give so much more, while simultaneously getting something back from the music.
What type of soprano are you and what is your current repertoire?
Well, I believe I am a lyric soprano with coloratura. My current repertoire includes roles like Sophie from Strauss's Der Rosenkavalier, Anne Truelove from Stravinsky's The Rake's Progress, Giulietta from Bellini's I Capuleti e i Montecchi, Marie from Donizetti's La fille du Regiment, Annchen from Weber's Der Freischutz, Pamina from Mozart's Die Zauberflote, Susanna from Mozart's La Nozze di Figaro, Gretel from Humperdinck's Hansel und Gretel and of course Adina from Donizetti's l'Elisir d'Amore.
Well, I believe I am a lyric soprano with coloratura. My current repertoire includes roles like Sophie from Strauss's Der Rosenkavalier, Anne Truelove from Stravinsky's The Rake's Progress, Giulietta from Bellini's I Capuleti e i Montecchi, Marie from Donizetti's La fille du Regiment, Annchen from Weber's Der Freischutz, Pamina from Mozart's Die Zauberflote, Susanna from Mozart's La Nozze di Figaro, Gretel from Humperdinck's Hansel und Gretel and of course Adina from Donizetti's l'Elisir d'Amore.
To someone who doesn’t know your voice what would you recommend them to hear you sing?
I would say The Gliere Concerto for Coloratura and Orchestra by Reinhold Glière, or on the Operatic stage I would say Sophie from Der Rosenkavalier, Giulietta from I Capuleti e i Montecchi, or Adina from l'Elisir d'Amore (smiles).
I would say The Gliere Concerto for Coloratura and Orchestra by Reinhold Glière, or on the Operatic stage I would say Sophie from Der Rosenkavalier, Giulietta from I Capuleti e i Montecchi, or Adina from l'Elisir d'Amore (smiles).
How important was your participation in the 2007 Metropolitan Opera National Council Auditions?
Very important! First of all, when I signed up for that competition I didn't really think that I was ready for it because I sort of still felt like a beginner and that I needed more experience on the Operatic stage (and more confidence) before I would sing for anybody associated with the Met. But since I was reaching an age that would not allow me to do it at a later time, I thought I should at least try it out and get some feedback. I never expected to get so far in the competition or, for that matter, to be hired by the Met the year after. I am so incredibly thankful for the experience that I encountered in this competition. I had to jump into the deep end of the pool immediately and I learned so much about myself in the process.
Very important! First of all, when I signed up for that competition I didn't really think that I was ready for it because I sort of still felt like a beginner and that I needed more experience on the Operatic stage (and more confidence) before I would sing for anybody associated with the Met. But since I was reaching an age that would not allow me to do it at a later time, I thought I should at least try it out and get some feedback. I never expected to get so far in the competition or, for that matter, to be hired by the Met the year after. I am so incredibly thankful for the experience that I encountered in this competition. I had to jump into the deep end of the pool immediately and I learned so much about myself in the process.
Who or what has exerted the most positive influence in your career?
This list could be very long here, with everyone/thing from my teachers to competitions that I have done so far, but I think I have to credit my dad especially. He is the reason I got here in the first place and he is also the driving force within me that pushes me to go further. It is through him that I learned to love music so much and it is a joy that is the most important thing to remember.
This list could be very long here, with everyone/thing from my teachers to competitions that I have done so far, but I think I have to credit my dad especially. He is the reason I got here in the first place and he is also the driving force within me that pushes me to go further. It is through him that I learned to love music so much and it is a joy that is the most important thing to remember.
What is the moment you treasure the most when you’re on a stage?
When I am singing a very emotional piece and come to a brief silence. I love it when I can feel that the audience is there with me in that silence for that brief moment, when a still and absolute silence falls over the audience. It’s a very powerful moment between a performer and the audience.
When I am singing a very emotional piece and come to a brief silence. I love it when I can feel that the audience is there with me in that silence for that brief moment, when a still and absolute silence falls over the audience. It’s a very powerful moment between a performer and the audience.
Tell us about your recent debut at the Icelandic Opera?
It has been such a wonderful time, the whole thing! It has been a pleasure to collaborate with all involved in this opera, the conductor, the director and the cast. This job was so much fun from start to finish.
It has been such a wonderful time, the whole thing! It has been a pleasure to collaborate with all involved in this opera, the conductor, the director and the cast. This job was so much fun from start to finish.
Do you admire or emulate any singers from the past or the present?
I admire many singers, but I try not to emulate anyone. Growing up I listened mostly to orchestral music. I was not a particular fan of opera back then. But I remember that changing immediately when I heard Renée Fleming singing for the first time. She tuned my ear in for classical singing and for the first time I wanted to hear more, and learned that classical singing does not have to be just loud and vibrating, it can be soft and delicate too! I don't know why I had never heard this before, (I guess I had never given it a chance) but ever since then I simply love Renée Fleming! But there are countless other singers that I admire such as: Natalie Dessay, Dmitry Hvorostovsky, Joan Sutherland, Kiri Te Kanawa, Plácido Domingo, Anna Moffo, Luciano Pavarotti, Barbara Bonney, Diana Damrau, Karita Mattila, Dawn Upshaw, Elina Garanča, we all know their names and the list goes on and on.
I admire many singers, but I try not to emulate anyone. Growing up I listened mostly to orchestral music. I was not a particular fan of opera back then. But I remember that changing immediately when I heard Renée Fleming singing for the first time. She tuned my ear in for classical singing and for the first time I wanted to hear more, and learned that classical singing does not have to be just loud and vibrating, it can be soft and delicate too! I don't know why I had never heard this before, (I guess I had never given it a chance) but ever since then I simply love Renée Fleming! But there are countless other singers that I admire such as: Natalie Dessay, Dmitry Hvorostovsky, Joan Sutherland, Kiri Te Kanawa, Plácido Domingo, Anna Moffo, Luciano Pavarotti, Barbara Bonney, Diana Damrau, Karita Mattila, Dawn Upshaw, Elina Garanča, we all know their names and the list goes on and on.
What’s in the future for you and what roles do you see yourself singing?
I am currently working on Luonnotar by Sibelius - one of my all time favorites. I will be performing it early next year at the Kimmel Center in Philadelphia. A role that I wish I could sing sometime soon is Elvira from I Puritani by Bellini - the music is so beautiful and I can't wait to perform that one day. (smiles).
I am currently working on Luonnotar by Sibelius - one of my all time favorites. I will be performing it early next year at the Kimmel Center in Philadelphia. A role that I wish I could sing sometime soon is Elvira from I Puritani by Bellini - the music is so beautiful and I can't wait to perform that one day. (smiles).
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